Yksityiset sote-yritykset tekevät, mitä tilataan
Kuntien hankintoihin halutaan nykyistä enemmän laatua, kotimaisuutta ja paikallisuutta. Näin ovat kuntapäättäjät vastanneet Suomalaisen Työn Liiton viime keväänä teettämässä tutkimuksessa.
Julkisia hankintoja koskevat säännökset ovat sen verran tiukkoja, että ihan helppoa kaikkien esitettyjen toiveiden täyttäminen ei ole. Sote-palveluissa se kuitenkin on mahdollista palvelusetelien avulla. Setelien käyttö on vielä melko vähäistä, terveyspalveluissa erittäin vähäistä. Tähän mennessä saatujen kokemusten mukaan palveluseteleitä hyödyntämällä on saatu kyselyyn vastanneiden toivomia tuloksia: laatua, kotimaisuutta ja paikallisuutta – ja sivutuotteena myös kustannussäästöjä.
Perustellusti voikin kysyä: jos tätä kerran halutaan, miksi olemassa olevaa hyvää välinettä eli palveluseteliä ei hyödynnetä nykyistä enemmän?
Suomalaisen Työn Liiton tekemä kartoitus kohdistui kunnanvaltuutettuihin, kuntien hankinnoista vastaaviin viranhaltijoihin ja valtakunnan tason asiantuntijoihin. Kun kyseiseltä vastaajaryhmältä saadaan tällainen tulos, se pitää ottaa vakavasti.
Hankinnoissa erityisesti hinnan suuri painoarvo aiheutti vastaajien keskuudessa tyytymättömyyttä. Puolet viranhaltijoista oli sitä mieltä, että hintaa painotetaan liikaa. Sen asemesta haluttaisiin enemmän painoa tuotteiden ja palveluiden paikallisille ja työllistäville vaikutuksille. Palveluiden järjestäjä eli hankkija tekee linjaukset ja päätökset hinnan tai laadun painottamisesta – ja muistakin hankinnan ehdoista. Jos hankkija haluaa painottaa laatua nykyistä enemmän, täytyy sen ottaa tämä huomioon suunnitellessaan tarjouskilpailuja. Olisiko kyselyyn vastaajilla peiliin katsomisen paikka?
Usein kuntien ja kuntayhtymien sote-palveluiden tarjouskilpailut järjestetään suurina kokonaisuuksina. Tällöin paikallisten pk-yritysten mahdollisuudet ja resurssit osallistua niihin ovat rajalliset. Palvelusetelijärjestelmien hyödyntäminen sote-palveluiden järjestämisessä mahdollistaa myös pk-yritysten osallistumisen kyseisten palveluiden tuotantoon huomattavasti paremmin kuin hankintakilpailujen kautta. Palveluseteleiden avulla lisätään myös asiakkaiden valinnanmahdollisuuksia vaikuttaa siihen, mistä ja koska tarvitsemansa palvelun hankkii.
Ismo Partanen
@ismo_partanen