Valinnanvapaus on soten hunajapurkki
LPY:n keskeinen lähtökohta on valinnanvapaus. Meille tärkein asia on, että yksityiset terveyspalveluyritykset pääsevät tuottamaan tasavertaisesti palveluita julkisesti rahoitettujen yhtiöiden kanssa. Siten me pystymme luomaan uutta liikevaihtoa, kehittämään palveluiden laatua ja avaamaan uusia toimipisteitä, pystymme palkkaamaan lisää henkilökuntaa ja luomaan kasvua kansantalouteen. Tulemme samalla myös kirittämään julkisen sektorin yhtiöitä. Suhteessa julkisiin yhtiöihin on keskeistä, että kilpailuneutraliteetti oikeasti toteutuu ja julkiset yhtiöt toimivat suoraan järjestäjän alla eikä tuottajan ja järjestäjän rooleja vähimmässäkään määrin sekoiteta.
Sote-maailmaan tulee liittymään myös haasteita. Julkisesta keskustelusta saa helposti sen kuvan, että jossakin on olemassa iso hunajapurkki, jonne kaikki toimijat voivat työntää vapaasti sormensa. Näin ei tule olemaan. Toimittuani aiemmin yli 20 vuotta julkisen rahakirstun vartijana tiedän, että ainoa rahapussi palveluiden järjestäjällä on veronmaksajan rahapussi, joka alkaa kohta olla aika kaluttu luu. Sote-uudistuksen tavoitehan on, että säästöä tulee kolme miljardia euroa. Huomataan kuitenkin, että säästö ei ole mitoitettu nykymenoihin vaan siihen tilanteeseen, että mitään ei tehdä. Samaan aikaan hoidon laadun ja saavutettavuuden pitäisi parantua. Ei ole siis varaa olla tekemättä mitään.
Joka tapauksessa julkinen rahoitus on niukka ja toivoa sopii, että järjestelmät tulevat ottamaan huomioon myös palveluiden laadun. Sote-maailmassa tulemme elämään niukoilla taloudellisilla voimavaroilla ja samalla ankarassa kilpailumaailmassa – se meidän on pakko hyväksyä. Erityistä huolta kannan siitä, että kaiken kokoisilla toimijoilla olisi tulevaisuudessa pääsy markkinoille eivätkä vaatimukset olisi pk-yrityksille kohtuuttomia esimerkiksi vaadittujen palvelukokonaisuuksien laajuuden osalta. Fiksut yritykset ovat alkaneet varautumisensa soteen jo kauan sitten.
Laajan valinnanvapauden ohella kysymyksen alaisina ovat eräät erityisalat. Keskustelua on käyty ainakin suun terveydenhuollosta, silmäterveydestä, syöpähoidoista ja gynekologiasta. Tavoitteet ovat sen suuntaisia, että kansalaisten valinnanvapauden pitäisi olla mahdollisimman laaja. Portinvartijaroolin laajentaminen ei ainakaan vähennä hallinnollisia kustannuksia eikä se saisi olla este joustavalle hoitoon pääsylle esimerkiksi näille erikoisaloille.
Palveluseteli on helppo ja varteenotettava ratkaisu sote-maailman ongelmiin ja valinnanvapauden toteuttamiseen. Palvelusetelin pitäisi olla mahdollisimman joustava keino päästä esimerkiksi päiväkirurgisten palveluiden piiriin silloin, kun vaiva on diagnosoitu. Hyvänä esimerkkinä toimivasta palvelusetelijärjestelmästä on pääkaupunkiseudun kaihipalveluseteli. Muistetaan myös se, että tietyt palvelut säilyvät julkisina monopoleina ja myös ns. aidolla privaatilla on oma paikkansa. Kaikki toimijat eivät välttämättä edes hakeudu valinnanvapausrekisteriin.
Minulla on vahva usko siihen, että sote-työ etenee aikataulussa ja järjestelmän keskeiset periaatteet eli järjestämisvastuun ja tuottajavastuun eriyttäminen, laaja valinnanvapaus ja kilpailuneutraliteetti ovat jatkovalmistelun keskeinen ohjenuora. Hunajaa syntyy luonnossakin vain kovalla työllä ja kilpailukyvystä huolehtimalla. Olkoon valinnanvapaus, tehokkuus ja hyvä palvelu soten hunajapurkki.
Tulevaisuuden sote-järjestelmän suunnitelmat ovat nyt riittävän hyviä. Täydellisiä suunnitelmia epätäydelliseen maailmaan on kuitenkin vaikea ja tarpeetonkin luoda. Sotesta tehdään niin hyvä kuin siitä näistä lähtökohdista saadaan.
Asko Koskinen