Uusi sote tehdään ihmistä varten
Yksinkertaistamalla hallintohimmeleitä saadaan tehokkuutta. Isoissa muutostilanteissa syntyy aina vastarintaa. Usein vastustus kumpuaa siitä, että asioita tarkastellaan ensisijaisesti oman nykyisen roolin ja aseman kautta, ei riittävän laaja-alaisesti. Siksi haluan korjata edelleen vääriä väittämiä, joita viljellään julkisissa keskusteluissa. Tässä jälleen pari valmistelussa olevasta sote-mallista esitettyä väärää väittämää vastineineen.
1. Hallinto ja kustannukset kasvavat, byrokratia lisääntyy
Väärin. Uudistuksen myötä sote-palveluista järjestämisvastuussa olevien tahojen määrä laskee nykyisestä noin 400:sta (nykyiset kunnat ja kuntayhtymät sekä sairaanhoitopiirit) 18 maakuntaan. Jokaiseen maakuntaan tulee vain yksi järjestäjätaho ja yksi (tai yhdestä viiteen) peruspalveluista vastaavaa yhtiötä sekä yksi maakunnan ei yhtiöitetty palvelutuotanto-organisaatio (esimerkiksi liikelaitos). Uudessa sote-palvelujärjestelmässä julkisen sektorin järjestämisvastuu ja rahoitus yksinkertaistuvat − palvelutuotanto monipuolistuu. Uudessa mallissa myös luodaan edellytyksiä tuottajien välisen reilun kilpailun hyödyntämiselle sekä kannusteita uusien toimintamallien ja muun muassa digitalisaation hyödyntämiselle. Tuottajien välisen kilpailun hyödyntäminen myös ennen ”suljetuilla” ja julkisen sektorin dominoimilla aloilla on laskenut kustannuksia ja hintoja, kuten sähkö- ja telemarkkinat sekä joukkoliikenne.
2. Sote-integraation tavoite ei toteudu
Väärin. Sote-integraatio ei ole tavoite vaan yksi keino asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.
Nykyisin sote-integraatiosta vastaavia on jokaisessa kunnassa ja vielä kuntayhtymissäkin. Valta- ja vastuusuhteet ovat sekavat, tietojärjestelmät eivät ole yhteensopivia ja järjestelmä sisältää kannusteita osaoptimointiin. Uudessa sote-palvelujärjestelmässä sote-palveluiden integraatio on selkeämpää kuin nykyisessä sekavassa palvelurakenteessa. Merkittävä osa kansalaisista ei edes tarvitse sote-integraatiopalveluja koko elämänsä aikana. Uudessa sotessa integrointipalveluja tuotetaan niille, joilla on integraatiolle tarve. Tällöin heidän tarpeidensa tyydyttämiseen jää enemmän resursseja.
Nykyisen palvelujärjestelmän aikana kunnilla ja kuntayhtymillä on todella suuria vaikeuksia vastata sote-palveluiden kysynnän aiheuttamiin haasteisiin − tulevaisuudessa vielä suurempia. Kun tulevaisuudessa järjestämisvastuu siirtyy maakunnille ja rahoitusvastuu valtiolle, luulisi kuntien huokaisevan helpotuksesta. Sote-järjestelmää ei tehdä kunnille tai niiden epätarkoituksenmukaisten toimitilojen tulevaisuuden turvaamiseksi. Uusi sote tehdään ihmistä varten.
Ismo Partanen
@ismo_partanen