Soteen helppo käyttöliittymä
Sote-uudistuksen myötä tarvitaan mahdollisimman helppo "käyttöliittymä" julkisen sektorin palveluiden piiriin pääsemiseksi ja niiden hyödyntämiseksi. Tavoitteena tulee olla, että mahdollisimman moni selviää palvelutarpeidensa tyydyttämisestä ilman erillistä palveluohjaajaa. Yhteiskunnan on kuitenkin huolehdittava siitä, että apua, ohjausta, neuvoja ja palveluita on saatavilla silloin, kun yksilö ei itse pysty huolehtimaan itsestään tai arvioimaan palvelutarpeitaan.
Maakunta vastaa viime kädessä julkisrahoitteisten sote-palveluiden integroinnista ja määrittelee sen, miten palveluita voidaan hyödyntää: esimerkiksi sen, onko yksilöllä mahdollisuus ja oikeus saada palveluasuntopaikka tai onko hänelle perusteltua toteuttaa jokin lääketieteellinen toimenpide, kuten vaikkapa kaihileikkaus.
Hallituksen sote-mallissa kansalaisella on mahdollisuus vapaasti valita perustason palveluiden tuottaja, joka usein on ensimmäinen kontakti palvelujärjestelmään ja palveluiden piiriin. Valinta ei kuitenkaan ole pakollinen. Sen voi jättää myös tekemättä ja antaa vastuun valinnasta maakunnalle. Jos palvelun tarve on perustasoa laajempaa, on sitä varten mahdollisuus valita maakunnan liikelaitos tai eräissä palveluissa maakunnan liikelaitoksen myöntämä asiakasseteli. Asiakassetelin turvin kansalainen voi valita tarpeeseensa sopivan palveluntuottajan. Maakunta on hyväksynyt asiakassetelituottajat ja kilpailuttanut niiden hinnat niin, että asiakas maksaa näitä palveluita käyttäessään saman hinnan kuin hän maksaisi julkisen sektorin palveluntuottajalle.
On kaikkien edun mukaista, että uuteen soteen rakennetaan helppo käyttöliittymä. Tällöin luodaan samalla edellytykset sote-uudistuksen tavoitteiden saavuttamiselle, esimerkiksi palveluiden saatavuuden osalta.