Kari Varkila: Oikeat asiat oikeaan aikaan oikeissa paikoissa

Blogi 4/2025 | Kari Varkila
Terveydenhuollossa selittelyn kulttuuri elää vahvana ja hyvinvointialueiden syntyminen vaikuttaa vain pahentaneen asiaa. Kansalaisen näkökulmasta toiminta sakkaa eikä korjaavia toimenpiteitä näy. Korjaukset eivät kuitenkaan ole mahdottomia, kunhan tahtoa niihin vain löytyy.
Eniten selitellään hoitoonpääsyn esteitä ja viiveitä. Eikä aiheetta, sillä tilanne näyttää järjestelmäuudistuksen jälkeen vain pahenneen. Sietämättömiä jonoja selitellään resurssien puutteella, vaikka resurssien tehoton ja väärin kohdennettu käyttö ovat suurempia syitä ongelmille. Keskeinen epäkohta on kaukana arjesta ohjatun järjestelmän kankeus ja se, että asiakkaat ja palvelutarpeet nähdään suurina etäohjattavina porotokkina. Mutta erona poroihin asiakkaat ja heidän tarpeensa ovat kuin koko eläinmaailma hyönteisistä valaisiin. Ei siis ihme, että suppilot tukkeutuvat ja virtaus heikkenee.
Virtaus on mahdollista palauttaa järjestelmään yksinkertaisin toimin. Niihin sisältyvät ensinnäkin terveydenhuollon ammattilaisille kuulumattomien asioiden ohjaaminen toisaalle. Yksi esimerkki tästä lienee monien rakastama sairauksia ennalta ehkäisevä toiminta eli primääripreventio, jossa terveydenhuolto on tehoton. Lääkärin lyhyellä vastaanotolla ei terveen ihmisen elämäntapoja muuteta. Se voi onnistua ajan kanssa vain kotona, koulussa ja työpaikoilla. Toinen tunnistettu, mutta edelleen tulppana toimiva asia on sosiaalietuuksien suo. Siinä todistusten tehtailun siirtäminen tekoälylle olisi jo nyt mahdollista.
Asiakassegmentointi ja sen toteuttaminen terveyspalveluissa on yksi avain parempaan. Oikeat asiat on hoidettava oikeissa paikoissa ja oikeiden ammattilaisten toimesta. Terveyteen liittyvissä asioissa ihmisen kotipesä on omalääkäri, joka hoitaa tavallisimmat asiat ja antaa elämänmyötäisen tuen. Jos ongelma sitten monimutkaistuu tai muuttuu ongelmavyyhdeksi, omalääkäri siirtää asian hoidon erikoistuneemmalle taholle: joko moniongelmaisten tiimille perusterveydenhuollossa tai erikoisosaajille. Ongelmien helpottuessa ihminen palaa taas omalääkärilleen. Viiveetön vierailu perustason erikoislääkärillä on usein kustannustehokkain ratkaisu. Ja tavalla tai toisella työssäkäyviä on autettava työympäristöä ymmärtäen ja myös nopeammin kuin vaikkapa eläkeläisiä.
Sanomattakin on selvää, että digitaalisille palveluille on paikkansa.
Isossa kuvassa ei sillä, kuka palvelun tuottaa, ole merkitystä. Kustannusvaikuttavimmat omalääkäripalvelut tuottaa ammatinharjoittajalääkäri yksinkertaisella vastaanotollaan. Palatsimaiset rakennukset ja suuret tuotantokoneistot palvelevat järjestelmää tai liiketoimintaa, mutta eivät potilasta. Erikoissairaanhoidossa tehokas kilpailu olisi keskeinen toiminnan tehostaja, mutta avaamatta sisäisiä ja ulkoisia rajoja ja raja-aitoja se on vaikeaa.
Tarvittavat muutokset eivät tapahdu ennen kuin vallastaan taistelevat poliitikot vetäytyvät järjestäjän rooliin ja johtajat keskittyvät palveluihin oman valtansa pönkittämisen sijaan. Myös monen terveydenhuollon akateemisen viisaan on luovuttava heille rakkaista, mutta käytännölle vieraista malleistaan.
Kari Varkila, LKT, MBA
LPY:n hallituksen puheenjohtaja 2013−2016
Kuva: Katri Lehtola